m:agazin – Da li je X druga šansa za Twitter?

Ono što je najavljeno kao smjer u kojem Mask želi da povede sada već preimenovani Twitter zvuči kao san svih u Silicijumskoj dolini – superaplikacija koja na jednom mjestu radi sve što radi više drugih aplikacija, a u srži je posrednik u plaćanjima. Za sada je teško reći da li to nekome može uspjeti, a da ne dođe na metu dva giganta – Google-a i Apple-a

Kada je jedan od najbogatijih ljudi svijeta, Elon Musk, u aprilu prošle godine kupio dovoljno akcija da postane vlasnik Twitter-a, to je bila svjetska vijest i u poslovnom i u političkom smislu. Govorilo se o tome da li će doći do zaustavljanja botova, naloga koji šire dezinformacije, te da li će biti vraćeni oduzeti nalozi uticajnim ličnostima, prije svih bivšem američkom predsjedniku Donaldu Trumpu.

Uslijedile su promjene u rukovodstvu kompanije, otpuštanja viška zaposlenih, uvođenje pretplate za popularnu plavu kvačicu, te nekih promjena koje je donosio taj premium status, koje su korisnici tražili – mogućnost ispravljanja slovnih grešaka, dužina tvitova i video snimaka koji se postavljaju…

Kontroverze su se širile zbog mnogo čega, a onda je uslijedila najveća promjena koja je izazvala stres kod korisnika. Prvo je logo popularne društvene mreže za mikroblogovanje prestala biti plava ptica. Boja je postala crna, a znak stilizovano slovo X. Potom je počeo da radi paralelni domen X.com te je platforma dobila novo ime. Više se ne zove Twitter, već X.

Izvršna direktorica Twittera, Linda Yaccarino, promjenu brenda opisala je kao „izuzetno rijetku stvar – u životu ili u poslu – da dobijete drugu priliku da ostavite još jedan veliki utisak”. Twitter je ostavio ogroman utisak i promijenio način na koji komuniciramo, rekla je ona, dodavši da će mreža pod novim imenom i sa novim mogućnostima moći – sve.  

Navedeno je da će u fokusu X biti audio, video, razmjenu poruka, te plaćanja i bankarstvo. Da, ovo poslednje je novina u odnosu na postojeće i o tome nema mnogo informacija. Ono što znamo jeste da sve društvene mreže na neki način žele da budu posrednik u plaćanju i platforma za trgovinu, te da je Musk svoju tehnološku karijeru započeo u PayPal-u, jednom od prvih brendova drugačijeg načina plaćanja. Ideja da bi X u svoj portfolio pored tvitovanja mogao uvesti plaćanja podsjeća na nešto što je ostvario kineski WeChat, koji je započeo kao aplikacija za razmjenu poruka.

Stvaranje superaplikacije je vlažni san Silicijumske doline, premda neki smatraju da ona već postoji, tačnije njih dvije. To su sve ono što pružaju Apple i Google, putem njihovih prodavnica aplikacija, odnosno usluga Google Pay i Apple Pay. Da bi konkurisali sa nekom novom, morate ostvariti saradnju sa ove dvije prodavnice aplikacija, a to nije izvjesno jer postajete aplikacija njihovim servisima za plaćanje.

Osim toga, Muskov napadni stil kojim umjesto da ponudi uslugu koju ljudi žele da plate oduzima onu na koju su navikli i traži da za nju plate, uz prilično nestručnu transformaciju kompanije, vjerovatno će odbiti svakoga ko bi mogao razmišljati o bankarstvu s njim. Iznenadne i česte promjene usluga, njihovi redovni prekidi, nove dodate takse, poteškoće sa verifikacijom, nisu nešto što bilo ko želi od svoje banke.

Twitter nikada nije bio finansijski preuspješna firma, ali sada se suočava sa novim problemima. Najveći prihodi stizali su od oglašivača, a mnogi od njih su napustili platformu nakon što je Musk preuzeo kompaniju. Drugi su smanjili troškove oglašavanja, a svemu je doprinijelo to što se oko Muskovih poteza stvorio oblak nepovjerenja. U jednom trenutku je Musk zaprijetio da će brendovi koji na oglašavanje nisu potrošili barem 1.000 dolara u poslednjih 30 dana ili 6.000 dolara u poslednjih 180 dana, izgubiti verifikaciju.

Prije nekoliko dana i sam Musk je priznao da bi ta društvena mreža „mogla da propadne“, nakon što je greška u programu prouzrokovala brisanje slika objavljenih prije decembra 2014. Zbog te greške sa mreže je nestala i najdjeljenija slika u njenoj istoriji, selfi Ellen DeGeneres, ali je kasnije obnovljen. Ovaj kvar nije se očitovao samo na primjeru slika, već i drugih funkcija na ovoj mreži, nakon čega je vlasnik konstatovao: Možda ćemo propasti, kao što su mnogi predviđali, ali daćemo sve od sebe da do toga ne dođe.

Promjena imena – austostrada u propast?

Musk je 1999. započeo svoj poduhvat za koji je zakupio sada iskorišteni domen X.com. Ideja je bila platforma koja bi bila podrška za  elektronska plaćanja, tekuće račune, trgovanje akcijama, ulaganje u investicione fondove… Firma je gubila novac, pa se spojila sa još jednim gubitašem, ali minus i minus su dali nešto pozitivno – rodio se PayPal. Musk je kao izvršni direktor kasnije htio da promijeni ime u X, iako su ankete među korisnicima ukazivale da to nije dobra ideja. Uprava je svrgnula Muska sa čelnog mjesta, i to se ispostavilo kao dobra odluka. Na kraju, kome uopšte pada na pamet da se brendira tako da podsjeća na nešto što je prepoznato kao oznaka za pornografiju? Musk očito ne odustaje i mijenja ime Twitter-u, što mnogi vide kao put da se ova mreža “ubije”. Ako do toga dođe, promjena imena neće biti (jedini) razlog, jer njih ima mnogo, ali će svakako biti simbol i vizuelni znak kad je to počelo da se dešava.

Ovaj tekst autora Marka Šikuljak, ali i brojne druge zanimljive sadržaje, možete pronaći u novom broju m:agazina.