Sve veći broj ljudi koristi internet u svrhu pretrage informacija, kupovine proizvoda i usluga, društvenih mreža i drugih aktivnosti. Međutim, korištenje interneta podrazumijeva i dijeljenje ličnih podataka koji se prikupljaju na različitim veb-stranicama i aplikacijama.
Lični podaci su informacije koje mogu „identifikovati“ pojedinca, kao što su ime, adresa, e-mail adresa, broj telefona i druge informacije koje se obično traže pri registraciji na veb-stranicama. Međutim, postoje i druge vrste ličnih podataka koje veb-stranice i aplikacije mogu prikupiti, kao što su podaci o lokaciji, IP adresa, kolačići i podaci o aktivnostima na internetu.
Istraživanja koja je sproveo URL Genius pokazuju da YouTube i TikTok prednjače u praćenju ličnih podataka korisnika više od bilo koje druge aplikacije društvenih medija. Ukoliko posmatramo detaljniju analizu, YouTube prikuplja lične podatke za sopstvene potrebe, a sve s ciljem praćenja istorije pretraživanja i lokacije, zbog komercijalizacije i nuđenja određenih oglasa.
TikTok većinom prikuplja korisničke podatke u svrhu prodaje trećoj strani, kao npr. prodaje kompanijama za trgovinu podacima, oglašivačima i slično.
Prilikom navedenog istraživanja, korištena je Apple iOS alatka – Record App Activity s ciljem brojanja različitih domena, koje prati aktivnosti korisnika i to u deset različitih aplikacija, prilikom jedne posjete, prije nego što se korisnik prijavi na svoj nalog.
Društvene aplikacije koje su bile predmet analize su: YouTube, TikTok, LinkedIn, Instagram, Twitter, Telegram, Messenger, WhatsApp, Facebook i Snapchat.YouTube i TikTok uzimaju (14) mrežnih kontakata za prikupljanje podataka, a prosječna vrijednost ostalih analiziranih društvenih medija je (6) mrežnih kontakata.
Između ostalog, ova analiza je obuhvatila 10 aplikacija i u kategoriji „Posao“, uključujući Quickbooks, Zoom, Microsoft Teams, Slack i Salesforce. Ove aplikacije u prosjeku bilježe (9) kontakata za prikupljanje podataka. Quickbook bilježi najveći broj ostvarenih kontakata (24) u vezi s prikupljanjem podataka.
Što se tiče rubrike „Zabava“, u istom broju analiziranih aplikacija, uključujući Hulu, Disney+, Netflix, Ticketmaster i HBO Max, u prosjeku bilježe do (20) mrežnih kontakata. Hulu je napravio najveći broj veza (31), a Netflix je napravio najmanji (9) za prikupljanje naših podataka.
Društvene mreže su posebno osjetljive u prikupljanju ličnih podataka, jer korisnici dijele mnogo informacija o sebi na svojim profilima. Ove stranice mogu koristiti ove podatke kako bi ciljale korisnike reklamama, analizirale trendove i ponašanje korisnika i kako bi poboljšale funkcije i usluge koje nude. Onlajn prodavnice prikupljaju lične podatke kako bi obradile narudžbe i dostavile proizvode korisnicima.
Pravilno korištenje interneta zahtijeva pažnju i svjesnost kako biste zaštitili svoje lične podatke I osigurali siguran onlajn doživljaj.
Savjeti u vezi sa bezbjednošću na internetu:
- Jaka lozinka: koristite složene lozinke koje kombinuju brojeve, slova i simbole.
- Dvofaktorska autentikacija: aktivirajte ovu opciju za dodatni sloj sigurnosti.
- Podešavanja privatnosti: pregledajte i prilagodite postavke privatnosti na društvenim mrežama.
- Selektivno dijeljenje: pažljivo birajte informacije koje ćete podijeliti onlajn.
- Kolačići: redovno brišite kolačiće kako bi se smanjilo praćenje aktivnosti.
- VPN: koristite virtuelnu privatnu mrežu za anonimno surfovanje.
- Provjerite URL: pazite na lažne veb-stranice koje pokušavaju prikupiti vaše podatke
- E-mail oprez: ne otvarajte sumnjive linkove ili priloge u mail-ovima.
- Onlajn kupovina: kupujte samo na pouzdanim veb[1]stranicama sa sigurnim plaćanje.
- Ažuriranje softvera: redovno ažurirajte operativne sisteme i aplikacije radi zakrpa sigurnosnih rupa.
- Digitalna pismenost: naučite kako prepoznati lažne vijesti i phishing napade.
- Oflajn sigurnost: ne dijelite osjetljive informacije preko javnih Wi-Fi mreža.
- Pravila aplikacija: proučite politiku privatnosti aplikacija koje koristite.
- E-mail sigurnost: koristite enkripciju za osjetljive mail-ove.
Ovaj tekst autora Srđana Bjelića, ali i brojne druge zanimljive sadržaje, možete pronaći u novom broju m:agazina.