Vještačka inteligencija (AI) sve više utiče na svijet oko nas, uvodeći nas u eru u kojoj se granice između ljudi i tehnologije sve više zamagljuju, u svim sferama života.
Otuda i (realno) pitanje kako će njen ubrzan razvoj uticati na obrazovni sistem. Da li će škole, kakve danas poznajemo, uspjeti da se prilagode ovim promjenama? I, ako hoće, kako će izgledati obrazovanje budućnosti?
Mnogi stručnjaci predviđaju da će AI radikalno transformisati način na koji učimo i podučavamo. Personalizovano učenje, prilagođeno potrebama svakog pojedinca, moglo bi postati standard, dok bi tradicionalni elementi obrazovanja, kao što su učionice, ocjene i školski raspored, postali stvar prošlosti.
Međutim, sa ovim predviđanjima dolaze i mnogi izazovi koje će obrazovni sistem morati da prevaziđe kako bi ostao relevantan u novom, digitalnom dobu.
Personalizovano učenje
Jedna od ključnih prednosti integracije AI u obrazovni sistem svakako je mogućnost kreiranja personalizovanih metoda učenja za svakog učenika. Zahvaljujući sofisticiranim algoritmima, AI može analizirati individualne potencijale, nedostatke i interese učenika, omogućavajući nastavnicima da prilagode nastavni plan i program na način koji najbolje odgovara svakom djetetu.
Interaktivna iskustva
U posljednje vrijeme mnogo se govori i o interaktivnim i imerzivnim obrazovnim procesima, a sve, naravno, kroz prizmu modernih tehnologija.
Edukativan softver i prilagođene aplikacije učenje čine dinamičnijim i zanimljivijim. Tu je i praksa, o kojoj se i kod nas mnogo govori, a koja, nažalost, najčešće nije toliko prisutna u obrazovnim procesima. Tu bi veliku ulogu mogle odigrati virtuelna realnost i simulacija, koje su dopadljiviji način usvajanja novih znanja, a samim tim i efektniji.
Dinamika u odnosima
Ma kakva budućnost škola bila, malo je vjerovatno da će bilo koja napredna tehnologija u potpunosti zamijeniti tradicionalni odnos nastavnik–učenik.
Iako AI može značajno olakšati proces učenja, važno je da ne postane zamjena za ljudski faktor u obrazovanju. Nastavnici imaju ključnu ulogu u oblikovanju karaktera i ličnosti učenika, pa napredne tehnologije posmatramo kao podršku, a ne kao zamjenu za taj proces.
Istina, pravi izazov biće pronaći ravnotežu između tehnološki vođenog učenja i održavanja topline i interakcije koja dolazi iz direktnog odnosa između nastavnika i učenika.
Etička razmatranja
Ovdje je svakako veoma važno i pitanje etičkih izazova, ako u obzir uzmemo zaštitu privatnosti i sigurnost podataka. Prikupljanje i analiza podataka o učenicima radi personalizacije obrazovnog procesa moraće se sprovoditi uz strogo poštovanje propisa o privatnosti. Važno je osigurati da se podaci koriste isključivo u obrazovne svrhe, bez ugrožavanja prava i privatnosti učenika.
Omogućen pristup
Kada govorimo o školama budućnosti, značajan izazov je svakako pristupačnost alata i platformi podržanih modernim tehnologijama. Da bi tehnologija bila inkluzivna, potrebno je obezbijediti jednake mogućnosti za sve, bez obzira na socioekonomski status ili lokaciju.
m:tel je prepoznao značaj jednakih mogućnosti u obrazovnom sistemu, prvenstveno kada govorimo o dostupnosti samog interneta. U ovoj kompaniji su, kroz nastojanja da internet stigne u sve obrazovne ustanove u Republici Srpskoj otišli korak dalje, na način da cijeli taj proces od samog početka nosi prefiks „siguran“.
U pitanju je projekat kojim, u saradnji sa Ministarstvom prosvjete i kulture RS, Siguran NET stiže u sve osnovne i srednje škole u RS, čime će djeca biti zaštićena od štetnog sadržaja, a vrijeme u školi biće efektivno usmjereno i iskorišteno za vaspitno-obrazovni proces.
Možda još ne znamo kakve će u potpunosti biti škole budućnosti na ovim prostorima i u kojoj mjeri će uspjeti da odgovore na sve izazove koje vrijeme nosi, ali jedno je sigurno – obrazovni sistem će u kompaniji m:tel uvijek imati prijatelja i podršku u svim segmentima koji se tiču dostupnosti sigurnog interneta i modernih tehnologija koje pospješuju procese učenja i vaspitanja.
Ovaj tekst autorke Gorane Jović, ali i druge zanimljive tekstove, možete pronaći u novom broju m:agazina.